• Przejdź do głównej nawigacji
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do głównego paska bocznego
  • Przejdź do stopki

Skarby Kościoła

Święci i błogosławieni, mistycy, świadkowie wiary

  • Pierwsze wieki
    • Pustelnicy
    • Ireneusz z Lyonu (św.)
    • Antoni Wielki (św.)
    • Ojcowie Kapadoccy
    • Augustyn z Hippony (św.)
  • Średniowiecze
    • Franciszek z Asyżu (św., wł. Jan Bernardone)
    • Antoni z Padwy (św., wł. Ferdynand Bulonne)
    • Katarzyna ze Sieny (św., wł. Caterina Benincasa)
    • Tomasz z Akwinu (św.)
    • Mistycy Nadreńscy
  • XV wiek
    • Wincenty Ferreriusz (św.)
  • XVI wiek
    • Złoty wiek mistyki hiszpańskiej
    • Teresa od Jezusa (św.)
    • Jan od Krzyża (św.)
    • Katarzyna z Genui (św., wł. Katarzyna Fieschi)
  • XVII wiek
    • Jan Eudes (św.)
    • Małgorzata Maria Alacoque (św.)
    • Franciszek Salezy (św.)
    • Jean Jacques Olier
  • XVIII wiek
    • Paweł od Krzyża (św., wł. Paweł Daneo)
    • Alfons Maria Liguori (św.)
    • Gerard od Najświętszego Zbawiciela (św., wł. Gerard Majella)
  • XIX wiek
    • Jan Maria Vianney (św.)
    • Maria od Jezusa Ukrzyżowanego (św., wł. Mariam Baouardy, in. Mała Arabka)
    • Teresa od Dzieciątka Jezus (św., wł. Teresa Martin)
    • Zygmunt Szczęsny Feliński (św.)
  • XX/XXI wiek
        • Aniela Salawa (bł.)
        • Concepción Cabrera de Armida (Conchita)
        • Faustyna Kowalska (św.)
        • Honorat Koźmiński (bł.)
        • Jan Paweł II (św.)
        • Josemaría Escrivá de Balaguer (św.)
        • Jerzy Popiełuszko (bł.)
        • Maria od Pana Jezusa Dobrego Pasterza (bł., wł. Franciszka Siedliska)
        • Matka Teresa z Kalkuty (bł., wł. Agnesë Ganxhe Bojaxhiu)
        • Ojciec Pio (św.)
        • Pier Giorgio Frassati (bł.)
        • Rafael Arnáiz Barón (św.)
        • Teresa z Los Andes (św., wł. Juanita Fernández Solar)
        • Stefan Wyszyński (ks. kard., bł.)
  • Nauczanie Kościoła

Tajemnica Trójcy Świętej

28/05/2010 by 1 komentarz

O wieczna Trójco! Jesteś morzem bez dna, w którym im bardziej się pogrążam, tym bardziej się odnajduję, a im bardziej się odnajduję, tym bardziej szukam Ciebie. O Tobie nigdy nie można powiedzieć: teraz koniec!

Polubienie (Polub jako pierwszy)
Loading...

W kategorii:Katarzyna ze Sieny (św., wł. Caterina Benincasa), Myśli i słowa Tagi:modlitwy świętych, św. Katarzyna ze Sieny, Trójca Najświętsza

Interakcje czytelnika

Komentarze

  1. o.Misjonarz napisał

    23/01/2021 o 12:45

    Trójca Święta – sfałszowany dogmat – Sobór w Nicei

    W IV wieku następuje dalszy rozwój poszukiwań teologicznych. W okresie tym pojawiają się w Kościele wielkie postaci: św. Atanazy z Aleksandrii, św. Hilary z Poitiers, św. Grzegorz z Nyssy, św. Bazyli z Cezarei i św. Ambroży z Mediolanu. Jest to także okres sporów teologicznych i herezji, przeciwko którym Kościół będzie musiał energicznie bronić nienaruszalności swych dogmatów.

    Punktem wyjścia herezji może być słuszne przekonanie, które uwypukla wprawdzie jakiś autentyczny aspekt Objawienia, ale tak go przeakcentowuje, wyrywa z kontekstu i nierównomiernie rozwija, iż zaczyna zagrażać prawdzie dogmatu. Ariusz chciał bronić w teologii trynitarnej pierwotności i wyższości Ojca. Tak więc Ojciec jest agennetos, nie zrodzony. Ale między imiesłowami czasowników gennao (zrodzić) i gignomai (urodzić się, stać się) nie ma wyraźnej różnicy. Ariusz, zafascynowany tym bardzo sztucznym związkiem między dwoma czasownikami o różnym znaczeniu, oświadczył, że Ojciec nie jest zrodzony i nigdy się nie stał — co jest twierdzeniem ortodoksyjnym. Jednocześnie zaczął głosić, że Syn jest nie tylko zrodzony — co jest słuszne — lecz także, iż stal się, to znaczy że nie istniał zawsze. Ten sam imiesłów (agennetos), który oznacza w rzeczywistości, iż Ojciec tym różni się od Syna, iż nie jest zrodzony, pozwolił Ariuszowi — dzięki pewnej zmianie sensu słów — na obniżenie wartości Syna i całkowite podporządkowanie Go Ojcu, czyniąc z Niego coś w rodzaju tworu Ojca, nawet jeśli został On stworzony przed wszystkimi czasami.
    Zresztą w Piśmie wyraźnie wskazano, że o czasach końca nikt nie wie – tylko Ojciec.
    „Niebo i ziemia przeminą, ale słowa moje nie przeminą. Lecz o dniu owym lub godzinie nikt nie wie, ani aniołowie w niebie, ani Syn, tylko Ojciec”. (Mk 13, 24-32)
    Tak więc według Ariusza teologia trynitarna jest fałszywa, ponieważ Syn z ontologicznego punktu widzenia jest bytem niższym niż Ojciec, nie jest zatem w rzeczywistości bogiem.

    W roku 318 kapłan Ariusz popada w konflikt ze swym biskupem, Aleksandrem z Aleksandrii. Aleksander zwołuje około stu biskupów z Egiptu i Libii i ogłasza wspólnie z nimi potępienie błędów Ariusza oraz ekskomunikuje go. Niebawem jednak z inicjatywy biskupa Euzebiusza z Nikomedii synody w Bitynii i w Palestynie rehabilitują Ariusza. Biskup Jerozolimy Makary, biskupi Trypolisu i Antiochii popierają Aleksandra. Spór staje się bardzo gwałtowny. Konstantyn, zadowolony, że może umocnić swój autorytet w oczach Kościoła, zwołuje sobór powszechny, pierwszy w historii Kościoła, w Nicei, w pobliżu Nikomedii, w Azji Mniejszej.

    Jakie siły obecne były na soborze? Arianie, zgrupowani wokół Euzebiusza, ambitnego biskupa Nikomedii. Wokół Euzebiusza z Cezarei zebrała się grupa biskupów raczej nie podejrzanych o arianizm, lecz wrogich wszelkim innowacjom w słownictwie i formułach teologicznych, a także pragnących trzymać się ściśle tradycyjnego nauczania w kategoriach opartych na tekstach biblijnych. Rzecznikiem biskupów świadomych zagrożenia ariańskiego byl biskup Aleksandrii Aleksander oraz jego diakon i przyszły następca Atanazy.

    Wkrótce ukonstytuowała się silna większość, która potępiła arianizm. Sobór opracował nicejski symbol wiary (credo), zawierający sformułowania o kapitalnym znaczeniu: Syn jest „Bogiem z Boga, Światłością ze Światłości, zrodzonym, a nie stworzonym, współistotnym (po grecku: homoousios) Ojcu”. Tak jak Ojciec, tak i Syn ma charakter boski.
    Przyjęcie przez sobór owego greckiego słowa napotkało pewien opór i upowszechniało się stopniowo. W historii chrześcijaństwa i teologii chrześcijańskiej sobór jest ważnym wydarzeniem, a z politycznego punktu widzenia duże znaczenie ma fakt, iż jest pierwszym soborem zwołanym przez cesarza. Następcy Konstantyna będą umieli wyciągnąć wnioski z tej lekcji.
    cdn

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pierwszy panel boczny

Szukaj

Ostatnio dodane

  • Pedro Poveda (św.): Są święci smutni i święci radośni
  • Dionizy Aeropagita (św.): Nie jest złem karać, lecz zasłużyć na karę
  • Dionizy Aeropagita (św.): Ten, kto pozostaje w łączności z Jednym, nie może pędzić życia Mu przeciwnego
  • Paweł VI (św.): Nie wystarczy dać poczucie życzliwości, trzeba jeszcze zadziałać tak, by doprowadzić do nawrócenia
  • Jan Paweł II (św.): To, co duszpasterskie, nie przeciwstawia się temu, co doktrynalne

Powiązane wpisy

  • Matka Teresa z Kalkuty (bł.): Nie jestem sama
  • Stygmaty św. Franciszka i Uwielbienie Boga Najwyższego
  • Teresa Benedykta od Krzyża (św., wł. Edyta Stein): Kościół w jego zwycięstwie nad ościeniem śmierci
  • Maria Kandyda od Eucharystii (bł.): Samo niebo nie posiada więcej
  • Katarzyna ze Sieny (św.): Święci radują się i weselą z aniołami

Ostatnie komentarze

  • Dan - video: Media vita (Pośród życia)
  • Lexie - Bonawentura z Bagnoregio (św.): Duszo moja, rozważ z lękiem, co będzie z tobą w dzień ostateczny
  • Mesi - Jan Maria Vianney (św.): Kiedy dziś wieczorem będziecie się kładli spać…
  • Piotr - Adam Stefan Sapieha (ks. kard.): Cicho…
  • B. - Teresa Benedykta od Krzyża (św.): O Panie, daj mi proszę, wszystko, co zaprowadzi mnie do Ciebie

Meta

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Powiązane wpisy

  • Psalm, którym modliła się św. Katarzyna ze Sieny
  • Elżbieta od Trójcy Przenajświętszej (św.): O Boże mój, Trójco Święta, którą uwielbiam
  • Albert Wielki (św.): Boże najwyższy, spraw, aby pamięć moja pamiętała zawsze o Tobie
  • Piotr Semenenko (sł. Boży): Pociągnij nas ku sobie, abyś nas zupełnie oderwał od tego, co nas trzyma
  • Katarzyna ze Sieny: (św.): Człowiek straciwszy wszystko, wszystko znajduje

Footer

Polecane

Przeciwko szóstemu przykazaniu…

Wincenty Frelichowski (bł.): O czystość walka to jest modlitwa o czystość i unikanie okazji.

Łaska wiary i świętości

Małgorzata Maria Alacoque (św.): Osobiste poświęcenie się Najświętszemu Sercu naszego Pana Jezusa Chrystusa

Jan Maria Vianney (św.): Czas Wielkiego Postu może się obrócić na nasze zbawienie

Tematy

Benedykt XVI bł. Matka Teresa z Kalkuty cierpienie czystość Duch Święty Eucharystia grzech inspirujące kapłani Karmel Kościół Krzyż Maryja Panna Miłosierdzie miłowanie Boga miłość miłość bliźniego modlitwa modlitwy świętych Męka Jezusa Pana nawrócenie naśladowanie świętych Opatrzność pokora pokuta posłuszeństwo powołanie radość szatan słabość ubóstwo video walka duchowa wiara wola Boża wyrzeczenie zaufanie zawierzenie zjednoczenie łaska Boża śmierć św. Faustyna Kowalska św. Teresa od Dzieciątka Jezus święci świętość

Copyright © 2025 · Skarby Kościoła · Zaloguj się

Strona używa ciasteczek. Klikając "Akceptuj wszystkie” bądź przeglądając nadal stronę, zgadzasz się na każde serwowane ciasteczko. Możesz również odwiedzić "Ustawienia ciasteczek" żeby wyrazić zgodę tylko na niektóre.
Ustawienia ciasteczekAkceptuj wszystkie
Zarządzaj zgodą

Prywatność

Strona używa plików cookies w celu poprawienia doświadczenia nawigowania po stronie. Niektóre z tych plików są konieczne, by zapewnić właściwe dizałanie strony. Używamy również ciasteczek z innych serwisów w celu analizowania ruchu na stronie. Ciasteczka będą przechowywane w pamięci Twojej przeglądarki jedynie za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, jednak taka decyzja może wpłynąć na Twoje doświadczenie nawigowania po tej stronie.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT